Wiadomości

890-tonowy kolos na budowie „Polimerów”

Realizacja projektu „Polimery Police” to przedsięwzięcie, którego poszczególne etapy najczęściej poprzedza przedrostek „naj”. Całkiem słusznie bo inwestycja rozbudza zmysły zarówno w kwestii budżetu, jak i zasobów, które zaangażowano w trakcie jej budowy. Wydarzenie bez precedensu i analogii za to z kumulacją wyzwań u zbiegu zaawansowanej inżynierii, logistyki oraz nowatorskiego podejścia do wszystkich procesów.   Po serii transportów ponadgabarytowych przyszedł czas na czynności równie atrakcyjne co wymagające a związane z lokowaniem urządzeń w miejscach docelowych. Aktualnie trwają prace przygotowawcze mające na celu montaż największego elementu konstrukcyjnego przyszłej fabryki polipropylenu tzw. splittera.  Ponad który dotarł do portu rozładunkowego w Policach na barkach potężnej jednostki „Jumbo Jubilee” zostanie osadzony za pomocą dźwigu pierścieniowego (ang. ring crane). Trudno o bardziej spektakularne wydarzenie logistyczne jeśli mowa o unikatowym na skalę światową urządzeniu. Jego ramiona predysponowane są do podrywania obiektów o masie 2000ton a prawidłowe i precyzyjne złożenie pochłania więcej niż dwa tygodnie. Co ciekawe, przedsięwzięcie logistyczne tej skali to mobilizacja blisko 77 kontenerów, w które zapakowano elementy konstrukcyjne dźwigu pierścieniowego i przetransportowano drogą morską z Holandii do portu barkowego w Policach. Zanim jednak dotarł na plac budowy konieczne było przygotowanie placu składowego o powierzchni bagatela 5000m2. Wartym podkreślenia jest fakt, że propan-propylen splitter to najwyższy komponent kompleksu „Polimery Police” i jeden z najważniejszych aparatów instalacji PDH. Służy do rozdzielenia propylenu i nieprzereagowanego propanu, dzięki czemu możliwe będzie uzyskanie produktu o czystości wynoszącej min. 99,6% propylenu Ustawiony w pozycji pionowej wraz z infrastrukturą techniczną osiągnie ponad 100 metrów wysokości i tym sposobem wyrośnie zdecydowanie ponad wszystkie pozostałe obiekty projektu. Proces instalacji urządzenia planowany jest na początek maja br.

Artur Echaust

Permit Specialist